” Setelah diperkenankan oleh Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, tarikh permulaan puasa jatuh pada esok hari.”

Pastinya ini adalah skrip yang akan dibaca penyimpan mohor besar raja-raja saban tahun tatkala mengumumkan tarikh 1 Ramadhan.

Bulan Ramadhan bulan penuh keberkatan.Bulan yang terhimpun didalamnya Lailatul Qadar, malam Nuzul Quran dan peristiwa penting sirah Islam ; Perang Badar, pembukaan Kota Makkah, pembukaan Andalusia dan lain-lain.

Bulan Ramadhan adalah bulan tarbiyah.Bulan yang menjadi madrasah untuk memproses diri, rohani dan jasmani.Seharusnya di bulan mulia ini kaum muslimin berazam untuk beribadah seoptimum mengambil peluang yang belum tentu akan berkunjung lagi.Jangan sia-siakan peluang Ramadhanmu duhai kawan..

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila tiba Ramadhan, maka pintu rahmat akan dibuka, pintu neraka Jahannam akan ditutup, dan syaitan akan ditambat”

Di bulan ini tiada lagi pendorong utama anak Adam untuk melakukan maksiat setelah syaitan dibelenggu.Andai di bulan Ramadhan, kaki masih melangkah ke tempat maksiat, mata masih melihat maksiat, fikiran masih memikirkan maksiat, ia adalah atas kemahuan dan hawa nafsu manusia yang tulen.Kejahatan dan kemaksiatan manusia yang sebenar-benarnya.Syaitan bersorak, hasil didikannya berjaya walau setelah dirinya tiada.Nauzubillah.

Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa. (Al-baqarah : 183)

Iman dan akidah itu input ajaran Islam. Puasa dan ibadah lainnya merupakan proses untuk menghasilkan output yakni akhlak yang baik.Bulan Ramdhan adalah masa yang terbaik untuk menjana dan memprosesnya nilai-nilai iman.Tanpa godaan syaitan, bahkan akan beroleh ganjaran yang akan dilipat gandakan.Berakhir bulan Ramadhan, kita keluar dari Madrasah Ramadhan sebagai insan berakhlak mulia dan menepati ciri-ciri insan bertakwa.

Berdoalah bersama duhai kawan, moga Ramadhan kali ini kita diberikan kekuatan untuk menjalani ibadah puasa dan ibadah-ibadah selainnya dengan sebaik-baiknya.Moga ibadah kita adalah ibadah insan yag ikhlas dan penuh dengan sifat tawadhuk dan rasa kehambaan.Tiada gelisah menunggu berbuka, tiada lelah mengerjakan Tarawih di malamnya.Moga nafsuku dapat ku lenturkan…amin.

Awalnya rahmat, pertengahannya keampunan, penghujungnya pembebasan dari api neraka..

Selamat menyambut Ramadhan 1429 Hijrah.

Ahlan marhaban ya Ramadhan.

Seeru ‘ala Barakatilah